I sydostasien är det gratis som gäller
Den överlägset populäraste affärsmodellen för online-spel i Asian är "gratis att spela". Istället säljer spelföretagen så kallade mikrotransaktioner till spelarna. Det är oftast frågan om ornament, husdjur och andra effekter som piffar till spelupplevelsen. Det är helt frivilligt att köpa. I vissa spel kan man även köpa framgång i spelet (så kallat pay to win).
Affärsmodellen har gått så långt att till och med västerländska spel såsom EA FIFA finns i en egen gratis online-version i Sydkorea med frivilliga mikrotransaktioner.
De populäraste gratisspelen i sydkorea är:
Dungeon Fighter Online
MapleStory
Ani Pang (2 miljoner samtidiga spelare och 10 miljoner aktiva spelare dagligen)
De populäraste prenumerationsspelen är:
Ragnarok Online
Lineage
Lineage 2
World of Warcraft
Andra inlägg
- Fortnite för hela slanten
- Lost Ark nytt fett Action RPG
- WoW Lords of War Part 1 Trailer
- Wildstar släpps den 31 maj
- Path of Exile mini-expansion: Sacrifice of the Vaal
- Max stats i Realm of the Mad God
- Path of Exile officiell release
- Realm of the Mad God och dess oöverskådliga ekonomi
- Electronic Arts och mikrotransaktioner
- Omsättning på svarta marknaden i MMORPGs