Electronic Arts och mikrotransaktioner
På en spelkonferens i slutet av februari så påstod Electronic Arts CFO Blake J. Jorgensen ordagrannt att samtliga av deras spel skulle ha inbyggd funktionalitet för att kunna köpa mikrotransaktioner:
"We're building into all of our games the ability to pay for things along the way."
"either to get to a higher level to buy a new character, to buy a truck, a gun, whatever it might be."
"Consumers are enjoying and embracing that way of the business"
Häromdagen så korrigerade han dock detta påstående på en annan spelkonferens. Det är tydligen bara deras mobila spel som ska ha denna funktionalitet då de är free to play. Med detta sagt så tillade han dock att deras vanliga spel såsom Battlefield kommer att ha köpbara förlängningar av grundläggande gameplay istället för mikrotransaktioner. Vad skillnaden är mellan de två koncepten kan vi dock inte utröna. Låter bara som ett mer aptitligt ord för samma sak.
Hur som helst är det ju inget fel med mikrotransaktioner. Det är ju bevisligen den mest lukrativa modellen. Det gäller bara att presentera den och servera den på ett aptitligt sätt.
Läs mer här.
Andra inlägg
- Fortnite för hela slanten
- Lost Ark nytt fett Action RPG
- WoW Lords of War Part 1 Trailer
- Wildstar släpps den 31 maj
- Path of Exile mini-expansion: Sacrifice of the Vaal
- Max stats i Realm of the Mad God
- Path of Exile officiell release
- Realm of the Mad God och dess oöverskådliga ekonomi
- Omsättning på svarta marknaden i MMORPGs